Top 7 mituri despre nutritie care inca mai exista

Fitness/Nutritie/Sanatate

Top 7 mituri despre nutritie care inca mai exista

„Nu mai manca atatea oua, colesterolul…” sau „Nu mai manca atatea proteine, iti va dezintegra rinichii!”

Le-ai auzit si tu, le-am auzit si eu, le-am auzit cu totii. Din pacate, astfel de mituri despre nutritie inca prevaleaza in cultura noastra alimentara si tine de noi sa incetam a fi struti pentru o secunda, sa scoatem putin capul din nisipul gros in care ni l-am ingropat si sa incepem sa ne formam si sa ne folosim gandirea critica.

Cum apar miturile?

Sa nu ne imbatam cu apa rece, miturile au existat dintotdeauna si, probabil, vor exista mereu. Cu atat mai mult mituri despre nutritie. Iar multe din ele izvorasc de la oameni chiar bine intentionati.

Crede si nu cerceta!

Celsus, filosof grec

Sigur, avem si cazul in care anumiti indivizi perfizi sau organizatii laturalnice propaga anumite mituri pentru a-si urmari propriile obiective neortodoxe meschine. Ne absolva asta pe noi de vina care le absorbim mai ceva ca un burete de spalat vase? Nu prea.

1. Mituri despre nutritie – Grasimile sunt rele pentru tine

In a doua jumatate a secolului trecut, grasimile erau considerate tot ce poate fi mai rau pe planeta asta. Ce foamete si saracie, ce bombe nucleare si razboaie, ce strat de ozon si incalzire globala. Astea paleau in fata grasimilor.

Desi ne-am mai desteptat in ultimii ani si „daca manci gras, vei fi gras” nu mai ne pacaleste asa usor, grasimile tot n-au scapat de a fi demonizate. In special cele saturate sunt intelese gresit.

Dupa cum am scris si in articolul cuprinzator despre lactate, faptul ca grasimile saturate sunt responsabile pentru bolile cardiovasculare e un mit, unul ce face parte din acele mituri de nutritie inca propagate la scara larga.

​Adevar

​Evita ​grasimile trans, consuma-le cu moderatie pe celelalte.


Asigura-te sa introduci si omega-3 in alimentatia ta, fie din surse naturale precum somon, scrumbie, hering sau lactate si carnuri provenite de la animale hranite cu iarba, fie din suplimente.

2. Mituri despre nutritie – Carbohidratii sunt rai pentru tine

Favoritul tuturor. Daca vrei sa mai vorbeasca prietenii cu tine, cam trebuie sa fii pe o dieta low-carb, poate chiar ketogenica. Stii zicala „Daca vreau sa fiu fotogenica, trebuie sa fiu pe ketogenica”, nu? Nu, pentru ca nu exista.

Indice glicemic, insulina, glucagon, transportori GLUT4 si inca alte cateva zeci de astfel de termeni sunt aruncate de colo-colo si ricoseaza ca la biliard cand vine vorba de carbohidrati.

Apoi, mai e chestia ca e singurul macronutrient neesential, fara de care poti supravietui. Sigur, o poti face, dar va fi calitatea vietii una potrivita pentru tine? Te limitezi doar la a supravietui sau vrei sa traiesti o viata bogata, plenara si armonioasa?

​Adevar

​Orice alimentatie super restrictiva va impune constrangeri psihologice inutile asupra ta. Ai in vedere sa fii tu implinit si relaxat in primul rand, nu intr-un stres continuu ca "vai, are carbohidrati, nu am voie!"

​Opteaza preponderent pentru carbohidrati complecsi, consuma suficiente fibre si vei fi in regula.

3. Mituri despre nutritie – Proteinele sunt rele pentru tine

Daca proteinele, carbohidratii si grasimile sunt rele pentru tine, iar tu ai nevoie de calorii sa traiesti, inseamna ca nu-ti ramane decat sa bei foarte mult alcool!

Si cu asta completam trioul elucubrant de mituri despre nutritie. Conform acestei logici, daca proteinele, carbohidratii si grasimile sunt rele pentru tine, iar tu ai nevoie de calorii sa traiesti, inseamna ca nu-ti ramane decat sa bei foarte mult alcool. Are sens. Giratoriu.

Unii ar fi super bucurosi sa auda asta. Altii deja adera cu toata fiinta lor la afirmatia asta si o considera litera de lege, regula de necontestat si principiu universal dupa care-si traiesc viata.

Ideea e ca proteinele, la fel ca si grasimile, sunt un macronutrient esential, pe care corpul nu il poate sintetiza singur fara aport alimentar. Si ca te ajuta la reducerea tensiunii arteriale, impotriva diabetului si chiar a osteoporozei, s-a tot cercetat si dovedit.

​Adevar

Proteinele nu-ti afecteaza densitatea osoasa si nu-ti nenorocesc rinichii. ​Daca nu ai o problema preexistenta la rinichi, nu ai de ce sa-ti faci griji.


Ce fac proteinele, in schimb, e sa-ti sprijine sistemul digestiv, nervos, endocrin,​ muscular si cardiovascular pentru a-si face treaba.

4. Mituri despre nutritie – Ouale sunt rele pentru tine

De departe unul din cele mai populare mituri despre nutritie. Daca am avea 1 leu pentru fiecare data cand l-am auzit, am pune-o de-un Logan.

Motivul pretins este acela ca ouale, prin galbenusul lor, iti cresc colesterolul. Dar in randul oamenilor informati – cum esti si tu si urmeaza sa fii si mai si dupa ce citesti articole de blog-ul nostru -, asta e deja cam fumata. Care fumat, apropo, chiar iti creste colesterolul.

​Adevar

​Ouale sunt superalimente, pline doldora de nutrienti dupa care corpul tau tanjeste. Colesterelol din galbenus ti-l poate modifica pe cel din sange, dar se va ocupa si de ​colesterolul "bun" HDL.


5. Mituri despre nutritie – Curele de detoxifiere

Toxicitatea cronica o rezolvi cu un organism bine hranit, nu cu unul slabit de o dieta drastica si hipocalorica

Coco Chanel si Ralph Lauren palesc in fata curelor de detoxifiere. Acestea sunt cu-adevarat ultimul racnet, mai ales in materie de mituri despre nutritie.

Saaaaau… poate ca nu. Pretinzand a ne curata organismul de mult temutele toxine care ne ameninta bunastarea, curele de detoxifiere au prins avant si au capatat numerosi fani.

Dar ghici ce?! Tu, eu si multi altii ca noi, avem un ficat sanatos, avem 2 rinichi sanatosi, avem 2 plamani sanatosi. Si ce fac organele astea? Filtreaza si elimina 24 din 24 lucrurile de care nu avem nevoie!

Daca ajungi la toxicitate acuta – intoxicatia cu mercur, de exemplu -, nu 4 zile cu 3 sucuri pe zi sunt solutia. Cat despre toxicitatea cronica, o rezolvi cu un organism bine hranit, nu cu unul slabit de o dieta drastica si hipocalorica.

​Adevar

​Axeaza-te pe o ​alimentatie variata, cu multe legume si fructe ​de toate culorile, pline de vitamine, minerale si antioxidanti, cu un aport proteic corespunzator si surse potrivite de carbohidrati si grasimi.


Pe langa ca o astfel de alimentatie este mult mai gustoasa si iti ofera o gama de nutrienti mai bogata, este si mai potrivita, in mod ironic, pentru caile de detoxifiere ale ficatului.


6. Mituri despre nutritie – E crucial sa consumi proteine dupa antrenament

Stim cu totii acel prieten care, cum a terminat ultima repetare de la ultima serie a ultimului exercitiu, sprinteaza catre vestiar pentru a-si bea shake-ul proteic. „Fereastra anabolizanta, frate. Tine doar 13 secunde, ultimele studii o zic, n-ai auzit?”

Ai nevoie de proteine pentru a te recupera dupa un antrenament? Absolut, dar nu se despica pamantul in doua si nu incep sa cada meteoriti din ceruri daca nu iti bei shake-ul in primele 2 minute.

Ce au tot aratat studiile mai recente e ca, ingerarea unei cantitati potrivite de 20-40 g de proteine imediat dupa antrenament, poate cel mult sa nu te incurce cu nimic. Daca nu esti un sportiv de performanta, cu mai multe sesiuni pe zi, unde recuperarea trebuie sa fie de prim rang, astfel de detalii intra la capitolul „Minutiozitati cu care nu trebuie sa-ti bati capul.”

​Adevar

​Shake-ul proteic de dupa antrenament nu e izbavitor. Poate ajuta, dar ce e mult mai important e aportul proteic pe intreaga zi.


Dupa cum am spus si in articolul despre proteine, urmareste sa ai intre 1.6 si 2.2g/kg corp in cazul in care te antrenezi cu greutati, si chiar mai mult de atat daca esti si in deficit caloric.


7. Mituri despre nutritie – Daca mananci dupa ora 6, te ingrasi

Sau orice alta ora arbitrara.

Cand cineva incepe sa arunce cu date super concrete si exacte si vorbeste in termeni de absolutisme, fugi cat vezi cu ochii. In general, sintagme precum „trebuie sa”, „intotdeauna” sau „niciodata” nu au ce cauta intr-un domeniu atat de individualizat precum nutritia.

Sigur, exista indrumari, valori medii si standarde, dar astea servesc mai degraba drept un punct de start. De acolo, va trebui sa urmaresti cum reactionezi la aceste „reguli bine de urmat” si sa ajustezi conform propriilor tale nevoi si manifestari.

​Adevar

​Daca mananci in surplus caloric te ingrasi, nu de la shaorma, nu de la zahar sau de la eu stiu ce alt aliment machiavelic.


Opteaza pentru alimente care iti usureaza munca de a nu fi in surplus. Daca iti place dulcele si esti din Timisoara, poti comanda niste prajituri sanatoase care nu ingrasa chiar de la noi.

Care-i concluzia?

Sintagma „Crede si nu cerceta”, desi deseori promovata ca facand parte din Biblie, aparent nu apare acolo, ci e atribuita unui filosof grec pe nume Celsus care, probabil, avea afazie cand a rostit-o si a spus-o exact pe dos.

Hai sa cercetam si sa nu mai credem pe cuvant tot ce ni se serveste cu lingurita. Hai sa ne intrebuintam mai des gandirea critica cu care am fost inzestrati si care ne separa de animale.

​Gata!!! ​Ce alte mituri despre nutritie mai stii? Spune-ne si noua in comentarii!

Comments

  1. Gabriel

    Mitul meu preferat: vinul si berea sunt alimente recomandate de medic! Prin urmare pot inlocui mesele principale

    :))

    Reply
    1. Post<br/>Author
      razvan

      Haha, lucrurile pe care alegem sa le credem atunci cand ne servesc scopurile 🙂

      Reply
  2. Aurel

    Salut Razvan,
    Foarte bun articolul ca de altfel taote articolele tale sunt de mare ajutor. Ai putea sa scri ceva despre masa de seara de dupa antrenament (proteine, carbohidrati…..) si la scurt timp mergem la somn.
    Multa lume nu are clar ce sa faca!
    Multumesc

    Reply
    1. Post<br/>Author
      razvan

      Salut, Aurel. Ma bucur ca l-ai gasit util. Suna interesant ce propui, am sa tin cont.

      Reply
  3. Emilia

    Bun articolul, unul din ele îl foloseam și eu…. Spuneam ca oamenii se îngrășa de la shaorma și de la dulciuri. Nu le spuneam in fata, dar asta gândeam. M-ai luminat, mulțumesc.

    Reply
    1. Post<br/>Author
      razvan

      Stai linistita, Emilia, cu totii am crezut aia la un moment dat. Important e sa ne dezmeticim si sa stim adevaratul motiv 🙂

      Reply

Leave us a comment

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.