Odihna – cea mai ignorata componenta a sportului

Mentalitate/Sanatate

Odihna – cea mai ignorata componenta a sportului

Din cele 3 componente cruciale ale practicarii oricarui sport despre care vei citi mai jos, odihna e cea mai putin mediatizata si cel mai adesea ignorata.

E ca atunci cand iti cumperi o cutie de ciocolata Merci cu 8 sortimente. Te pricopsesti si cu ciocolata amaruie doar pentru ca-ti plac celelalte 7.

Efortul fizic

efort fizic

Te tot amagesti de cateva luni ca te apuci de sport. Iti vizitezi prietena cea mai buna si urci lehamite pana la etajul 5. Ajungi sus cu limba la genunchi si, intre 2 rasuflari ingreunate de parca tocmai ai concurat vs Usain Bolt la 100m sprint, iti promiti:

Gata, e timpul sa ma apuc de sport si sa fiu in forma.

Si cum esti o persoana care-si tine promisiunile fata de ea insasi, chiar o faci. Iar primul lucru pe care-l afli la primul tau contact cu primul antrenament din sportul pe care ti l-ai ales, e ca va trebui sa depui efort fizic.

La inceput, se prea poate sa il percepi ca fiind o corvoada. O munca asidua aparent interminabila careia nu-i intelegi in intregime rostul si te surprinzi deseori intrebandu-te de ce dracu’ te supui unor astfel de chinuri. Oare nu ti-ar fi mai bine acasa, pe canapea, la un episod din Game of Thrones?

Dar mai strangi putin din dinti si ii mai acorzi putin timp. Si nu mult dupa, incepi sa vezi rezultate.

Ei, asta-i un moment de turnura. In fitness, noi il numim „momentul in care te-a prins microbul”.

Incepi sa te afunzi si mai adanc in noul hobby descoperit si sa tragi si mai tare. Rezultatele vin pe banda rulanta, modificarile pozitive la corpul tau apar vazand cu ochii, iar tu nu poti fi decat in al 9-lea cer, plutind pe un norisor, manevrand cu maiestrie o harpa aurie.

Doar ca situatia asta de un roz mai viu ca Lazar si starea de euforie asociata sunt, evident, efemere. Asa ca, mai devreme sau mai tarziu – de regula mai devreme -, progresul incepe sa calce frana, sa incetineasca, pana in punctul in care trage cu violenta frana de mana si se opreste complet.

„Felicitari”, iti spune computerul de bord. „Ai ajuns in statia Cumplitul Platou. Urmatoarea statie: Inspaimantatoarea Stagnare.”

Alimentatia

nutritie legume fructe

Dupa cateva momente de confuzie generala in care invinuiesti diversi si variati factori pentru lipsa ta de progres (job, prea putin efort, prea putina vointa, prea putina implicare, PSD, Dragnea etc.), te scuturi putin de la pumnii in barba ce i-ai primit de la stagnare in prima runda si decizi ca in runda a doua o vei dovedi.

Daca esti pe jumatate norocos, asta ar fi momentul in care constientizezi importanta alimentatiei. De ce pe jumatate? Pentru ca daca erai pe de-a-ntregul norocos, ai fi stiut de la bun inceput si ai fi plecat la drum si cu sageata numita „alimentatie” in tolba ta stilata si incapatoare.

Afli ca, de fapt, nu lipsa efortului suficient, nu insuficienta dedicare si nu ceea ce faci la antrenament e problema, ci cum te hranesti pentru a-ti sustine efortul fizic e. Sau mai bine zis, cum nu te hranesti.

Asadar, iti pui palaria de nutritionist, incepi si cercetezi, te informezi si, in scurt timp, stii exact de ce mananci cartofi dulci in loc de cei albi, de ce pui ulei in salate sau de ce iti racesti pastele inainte de a le consuma.

Iti dai seama ca alimentatia e cea care, in proportie covarsitoare, iti va determina succesul in calatoria ta fitness. Asa ca iti schimbi usor-usor alimentatia si rezultatele reincep s-apara, speranta sa rasara, iar scenariul gri sa recapate viata si sa redevina acel roz purpuriu si viu de altadata.

Odihna

odihna bebelus

Incalecat pe calul alimentatie, stand tantos in saua efort, galopezi spre miazazi cu verva si entuziasm.

Si mergi tu o zi, si mergi doua, si mergi patruzeci si noua, intr-un galop izbavitor necontenit. Si dupa 7 saptamani magice, in care zaresti, in treacat, tot felul de peisaje feerice si in care chiar si piticii de gradina din drum te aclama, calul se prabuseste.

La naiba, am uitat sa-i pun potcoave!

Pentru ca, vezi tu, potcoavele sunt exact acele lucruri pe care le poti omite foarte usor in goana dupa calul nazdravan, cu coama ca matasea si nari capabile sa adulmece de la 3 km. Si stii ce adulmeca? Stagnarea.

Asa e si cu odihna. Prea des ramane uitata pe bancheta din spate cand plecam in excursie cu masina numita fitness. De fapt, ce bancheta din spate… Mai degraba in portbagaj, sub roata de rezerva, intr-un cufar cu 7 lacate.

Pentru ca nu e atractiva. Nimanui nu-i place sa fie catalogat ca fiind lenes. Nu degeaba „Lasa ca am timp suficient sa ma odihnesc cand mor” a devenit o sintagma populara. Ceea ce odihna clar nu e pentru aceasta categorie de oameni.

In schimb, ne place sa fim catalogati ca rasnite si facaleti. Pardon, ca grinderi si do-eri. Trebuie ca iubesti limba romana cu traducerile ei colorate!

Iar tipul de personalitate al multora care devin impatimiti ai unui sport e acela de grinder. In romana, s-ar traduce ca „cel ce strange strasnic din dinti si mai indura putin”.

Astfel ca, atunci cand vezi lipsa progresului si cand stii ca ai antrenamentul si alimentatia puse la punct, te gandesti ca nu faci destul. Dar ti-a trecut vreodata prin cap ca poate, doar poate, faci, de fapt, prea mult, iar corpul tau pur si simplu n-are resursele necesare sa faca fata?

Mind = blown.

Asa m-am simtit si eu prima data cand am avut constientizarea asta. Mi-era foarte greu sa concep cum pot face mai putin si obtine mai mult. Era in afara puterii mele de pricepere.

Care-i concluzia?

O fi corpul o masinarie fantastica pe care cel mai probabil n-o sa ajungem s-o intelegem in intreaga ei complexitate niciodata, dar e, pana la urma, o masinarie cu resurse limitate.

Si oricat de mult ne place sa credem ca suntem puternici si de neoprit, trebuie sa existe fluctuatii in activitatea noastra, care sa semene cu o sinusoida, nu cu o linie dreapta in dreptul bornei capacitate maxima.

De aia mai si dormim. De aia mai si avem perioade de repaus, relaxare si odihna.

​Gata!!! ​Daca ​simti ca ti se potriveste povestea, lasa un comentariu mai jos​ in care sa ne spui cum ai ignorat tu odihna.

Leave us a comment

0