Ce omit multi doctori sa-ti spuna despre ce e colesterolul

Nutritie/Sanatate

Ce omit multi doctori sa-ti spuna despre ce e colesterolul

Recent, mi-am facut analizele. Cand am primit rezultatele, am avut un déjà vu cu titlurile din tabloidele nostre Soc! Ramai prost! Pentru ca asta am facut, am ramas prost: colesterolul meu era mare.

Avand in vedere la cat de calculat mananc, prima mea reactie a fost „cum dracu’?!?!?!?”

Nu-mi explicam cum puteam eu sa fie ala care are colesterolul marit. De la ce? De la prea mult broccoli si piept de pui? De la prea multe prajituri sanatoase? De la prea multa grija la alimentatie? Sau sa fie de la prea putina grasime corporala?

Ceva era putred, asa c-am aruncat o a doua privire pe analize, mai atenta. Nu mult dupa am putut striga Eureka!

Era, de fapt, colesterolul total. Cand am vazut, am rasuflat usurat si am inceput sa rad. Ceea ce poti face si tu acum, pentru ca urmeaza sa afli tot ce trebuie sa stii despre ce e si ce nu e colesterolul.

Si ce e colesterolul?

Cu totii suntem familiarizati cu termenul asta, colesterol. De unde? Pai stim ca e una din principalele cauze pentru ateroscleroza, din cauza ca formeaza depuneri de placa pe peretii vaselor tale de sange. Si astea-s vesti proaste.

Gandeste-te ca atunci cand arunci tot felul de mizerii in vasul de toaleta si se infunda. Ori esti norocos si-o scoti la capat cu o pompa tu singur, ori chemi instalatorul.

Asa e si cu colesterolul, cand arunci tot felul de mizerii in corpul tau. Ti se infunda arterele, si ori esti norocos si-ti revizuiesti singur comportamentul alimentar, ori chemi chirurgul pentru o operatie de dublu bypass coronarian.

Daca nu, poti sa-ti iei deja bilet de ordine si sa te pui fie la coada de la ghiseul infarct miocardic, fie la cea catre biroul privat atac cerebral.

Uneori, tindem sa aruncam cu termenul asta colesterol in stanga si-n dreapta de parca ar fi confetti de Anul Nou.

Ai fost la doctor, muica, ai colesterolul marit?

Aoleo, nu mai manca atatea oua. Doar stii cat colesterol au, iti va creste colesterolul!

E o diferenta intre colesterolul din mancare si cel din corpul tau. Dar ajungem si acolo imediat.

Inainte de toate, hai sa vedem ce e acest colesterol despre care tot auzim peste tot. Ei bine, colesterolul e o substanta din grupa lipidelor care se gaseste, dupa cum am zis, atat in mancare, dar si in sangele si celulele corpului tau.

Daca ar fi sa ai un prieten foarte generos care sa-ti daruiasca o bila de colesterol de ziua ta, ai primi ceva asemanator cu o lumanare topita.

Colesterolul e esential pentru:

  • formarea hormonilor, fiind un precursor al acestora: testosteron, estrogen, progesteron, cortizol
  • formarea si pastrarea integritatii membranelor celulare
  • producerea sarurilor biliare, care te ajuta la digestia grasimilor alimentare
  • conversia in vitamina D la nivelul pielii, cand te expui la soare

Si care-i diferenta dintre colesterolul din sange si cel alimentar?

Surpriza e ca noi avem deja colesterol in corp. In mare parte, colesterolul e sintetizat la nivelul ficatului, dar mai poate fi creat si de celulele de-a lungul intestinului subtire si chiar de celule individuale.

Ba mai mult, cam 80-85% din colesterolul din corp e endogen, adica produs in interior. Restul de 15-20% e exogen, care vine din exterior. Asta ar insemna din alimentatie, atata timp cat nu mananci colesterol cu lingurita la micul dejun. Dar nu te judec, am auzit de tabieturi si mai ciudate.

Ouale sunt celebre pentru continutul ridicat de colesterol, cam 200mg/bucata. Alte surse sunt produsele de origine animala, precum carnea si lactatele.

Colesterolul din alimente il poate creste pe cel din sange, pentru ca al tau corp istet incearca sa pastreze raportul ala de cca. 1:5. Cu atat mai mult daca esti sensibil la colesterolul alimentar, ceea ce cam 1/4 din populatie e.

Stai putin, Razvane. Spui ca un ou are 200mg de colesterol. Apoi spui ca asta il creste pe ala din sange. Asta inseamna ca ar trebui sa fug de oua ca de dracu’?

Nope. Ce omit sa-ti spuna doctorii aia atotstiutori sau nutritionistii aia mega-calificati e ca nu toate tipurile de colesterol sunt rele, iar cel alimentar ti-l creste si pe ala bun (1).

Si care-s tipurile de colesterol?

Colesterolul e putin handicapat si nu poate calatori de unul singur prin sange, cum i se nazare lui. Asta e, e o grasime, saracul.

Asadar, are nevoie de un caraus. Dar colesterolul e instarit si plateste bine, asa ca n-are dificultati in a-si gasi un taxi sau un Uber in „persoana” aproproteinei. Dupa ce o incaleca, isi mai mai cheama si prietenii – pe lipide – si tot grupul vesel formeaza impreuna o lipoproteina.

Auzim deseori despre colesterol bun si colesterol rau. Ei bine, despre aceste lipoproteine e vorba, de fapt, care trec dintr-o forma in alta si sunt de 5 tipuri:

  1. Chilomicroni – si nu, nu e vorba de chiloti foarte-foarte mici, ci de niste particule care transporta trigliceride, prezente in sange ca urmare a digestiei grasimilor pe care le mananci
  2. Lipoproteine cu densitate foarte scazuta (VLDL) – cara si ele trigliceride catre tesuturi, dar sunt sintetizate in ficat, si nu in sistemul digestiv ca si chilomicronii
  3. Lipoproteine cu densitate intermediara (ILDL) – formate din cele VLDL pe masura ce acizii grasi sunt extrasi din acestea de catre celule
  4. Lipoproteine cu densitate scazuta (LDL) – formate din cele ILDL pe masura ce si mai multi acizi grasi sunt extrasi de catre celule, ajungand sa contina preponderent colesterol. Intrucat transporta colesterol la tesuturi si promoveaza formarea de placa pe artere, sunt cunoscute sub numele de colesterol rau
  5. Lipoproteine cu densitate ridicata (HDL) – astea-s de treaba si vin cu farasul, in care pun colesterolul din sange si de pe peretii arterelor si-l duc inapoi la ficat, pentru excretie. De aceea, sunt cunoscute sub numele de colesterol bun

Si ce cauzeaza cresterea colesterolului?

Dupa cum ai vazut mai sus, colesterolul alimentar poate creste colesterolul din sange. De asemenea, grasimile saturate o pot face.

Totusi, dupa cum ai vazut deja in articolul recent despre lactate, grasimile saturate din acestea nu numai ca nu-ti cresc riscul de boli cardiovasculare, ba chiar ti-l reduc!

De ce? Pai din 2 motive:

  1. Grasimile saturate cresc subgrupa mare de LDL, mai degraba inofensiva (2) – colesterolul rau se imparte in 2 categorii: LDL mic si dens si LDL mare. Cel mic e format din particule mici si dense care pot penetra mult mai usor peretele arterial (3) si conduce la complicatii. Cel mare – cel crescut de grasimile saturate – e format din particule mari si e preponderent benign (4)
  2. Grasimile saturate cresc si HDL (5) – si, dupa cum ai vazut, ala-i om bun si priceput pe care vrei sa-l ai la casa ta aka prin sange

Exista 2 alti factori alimentari mult mai periculosi care iti cresc colesterolul rau (da’ ala rau care si musca, nu ala care doar latra). Si asta nu-i tot, dar ti-l mai descresc pe ala bun.

Care-s astia? Pai consumul in exces de fructoza si grasimile trans.

Alte cauze pentru colesterol ridicat? Supraponderalitate, fumat, stres excesiv, varsta inaintata, factori si mutatii genetice.

Pai si tu ce faci in lupta impotriva colesterolului?

Simplu, reduci sau eviti tot ce ti-l creste pe ala rau si mergi pe ce-ti creste pe ala bun.

1. Evita consumul in exces de fructoza

Doar din fructe, e greu sa ajungi acolo, dar adaosul de sirop de porumb cu concentratie mare de fructoza (HFCS) te duce acolo mai repede decat un McLaren F1. Citeste etichetele produselor si leapada-te de cele care-l contin.

2. Evita grasimile trans

Cam cele mai nasoale chestii pe care le poti baga in tine. Din nou, casca ochii cand cumperi ceva si daca vezi pe eticheta chestii precum grasimi vegetale partial hidrogenate, fugi cat te tin picioarele.

3. Alege grasimi sanatoase

OK, grasimile trans vrei sa le eviti, dar nu toate grasimile sunt trans. Exista nenumarate alimente care contin grasimi mononesaturate si polinesaturate (oleaginoase si seminte, precum si uleiurile si unturile din ele, peste gras precum somon sau hering, avocado) care sunt foarte benefice pentru tine.

4. Creste-ti aportul de fibre

Cele solubile se suie calare pe colesterol si-l dau afara, cam cum fac si lipoproteinele HDL. Deci baga ovaz, orz, fasole, mere sau cartofi dulci de parca n-ar mai exista ziua de maine.

5. Redu consumul de carbohidrati procesati

O alimentatie bogata in paine, paste sau cereale procesate are un efect negativ asupra colesterolului tau bun. Mai adauga si zahar in ecuatie si-ai obtinut reteta perfecta… pentru un dezastru de proportii. Inlocuieste-le cu carbohidrati complecsi, precum paine, paste si cereale integrale, quinoa sau orez brun si te-ai scos.

6. Nu mai fi supraponderal

Fii activ, fa sport si adopta o alimentatie potrivita pentru tine. Slabeste, daca e cazul, dar asigura-te ca slabesti cum trebuie.

7. Nu mai fuma

Conform unui raport din 2014 (6) al Centrelor de Control si Preventie a Bolilor (CDC) din Statele Unite, tigarile omorau 1300 oameni pe zi, iar numarul e preconizat sa creasca pana in 2030. Am prefera amandoi sa nu fii si tu printre aia 1300, nu?

8. Usor si cu alcoalele

Nu numai tigarile sunt inamicul public al inimii tale, dar si alcoolul in exces e. Daca bei, fa-o cu moderatie. Vinul rosu e o alegere inteleapta in cazul asta.

9. Nu mai fi stresat

Mediteaza, relaxeaza-te, ia o pauza si respira adanc. Nu mai lua viata atat de in serios, fii mai bland si permisiv cu tine, invata sa te pretuiesti si sa te accepti. Stiu, mai usor de zis decat de facut, dar iti datorezi lucrurile astea.

10. Nu mai fi batran

Mda… Aici voi reveni cu un edit la articol dupa ce descoperim secretul lui Benjamin Button, cum sa dam inapoi in ani.

Si care-i concluzia?

Acum stii exact ce e colesterolul, atat cel din corpul tau, cat si cel pe care-l consumi din alimente. Stii exact ce rol are, la ce se foloseste, care-s tipurile de colesterol si la ce ne referim cand vorbim de colesterol rau si colesterol bun.

Stii ce cauzeaza cresterea colesterolului. Si bineinteles ca nu te puteam lasa asa, n-ar fi fost un articol complet daca ti-as fi prezentat doar problema si te-as fi lasat cu buza umflata cand venea vorba de solutie, deci ti-am aratat si cum sa-l combati.

Data viitoare cand iti faci analize – ceea ce-ti recomand foarte calduros, cam cum e afara acum – vei vorbi cu doctorul tau in cunostinta de cauza, il vei impresiona cu cat de multe stii si nu te va mai trata ca pe un fermier de speta joasa.

Comments

  1. Andrei Niță

    Salut, Razvan!

    Mulțumesc pentru aceste informații pretioase pe care toată lumea ar trebui sa le cunoască!

    Mi le-am însușit acum mult timp si încerc sa le împărtășesc si celor din jur, fapt pentru care am dat share acestui articol.

    Mănânc un ou fiert si o banana aproape in fiecare dimineata sau iaurt cu müsli din cereale integrale.

    Pastele si orezul fac parte din porția mea preferata de carbohidrați si nu am probleme pentru ca mănânc putina pâine si aceea aste integrala.

    Oricum sunt slab si nu pun pe mine, orice si oricât as manca.

    In rest carne de toate felurile, fructe si legume ( roșiile sunt preferatele mele, crude sau gătite).

    Alcool preferat vin roșu sec.

    Nu consum sucuri carbogazoase. Prefer apa plata\ minerala simpla sau cu lamaie, miere si menta sau ceaiuri.

    Totuși nu am înțeles un lucru.
    Spui ca: ” grasimile saturate din lactate nu numai ca nu-ti cresc riscul de boli cardiovasculare, ba chiar ti-l reduc!”
    Apoi spui ca: „Grasimile saturate cresc subgrupa mare de LDL (2) – colesterolul rau”
    Am înțeles ca il cresc si pe cel bun, HDL.

    Eu știa ca grăsimile nesaturate (hidrogenate sau trans) sunt cele rele.

    Reply
    1. Post<br/>Author
      Razvan Delibasa

      Salut, Andrei. Mersi frumos de share, apreciez!

      Se pare ca esti pe drumul cel bun cu alimentatia, suna bine tot ce zici. Legat de grasimile saturate si LDL, spun apoi ca subgrupa mare de LDL e benigna, in mare parte. Voi reformula sa nu mai exista confuzie, mersi ca mi-ai atras atentia!

      Si da, ai dreptate, singurele grasimi de evitat sunt cele trans.

      Reply

Leave us a comment

0