Factorul nr. 1 care iti saboteaza aspectul fizic

Fitness/Mentalitate/Psihologie

Factorul nr. 1 care iti saboteaza aspectul fizic

Ca aspectul fizic e important, nu mai e un mister. Oricat de mult ne-ar placea sa credem ca e suficient sa fim frumosi doar pe interior, nu e de ajuns, iar aspectul fizic conteaza si el.

Si-atunci, avand in vedere ca aspectul fizic nu e deloc de neglijat, cum te asiguri ca-l bifezi? Cum te asiguri ca stilul tau de viata iti produce un aspect fizic placut, fara sa simti ca faci eforturi titanice?

Pornind de la un lucru: fiind constient care e factorul nr. 1 care iti saboteaza aspectul fizic.

De ce conta aspectul fizic atunci

aspectul fizic al oamenilor pesteriiObiectivele primordiale ale speciei umane sunt:

  • supravietuirea
  • reproducerea

Nu fericirea, nu implinirea pe 10 planuri, nici armonia deplina si incomensurabila. Acestea sunt obiective secundare, pe care ni le-am trasat mai tarziu.

Dar daca e sa ne intoarcem la genere, e simplu: trebuie sa supravietuim suficient de mult pentru a ne reproduce si a perpetua specia umana.

Cum intra aspectul fizic in toata ecuatia asta? Simplu. Cei mai fit stramosi ai nostri erau si cei cu cele mai mari sanse de a izbandi. Maricica, femeie a pesterii, cand il vedea pe Costel, cu fizicu-i impunator si „nalt la stat, mare la sfat si vitez cum n-a mai stat”, probabil gandea ca are sanse mari sa fie protejata de acesta si sa faca impreuna odrasle sanatoase, care supravietuiesc si duc mai departe genele.

De ce conteaza aspectul fizic acum

aspectul fizic al unui cuplu

In zilele noastre, fie ca suntem constienti sau nu, inca avem aceste mecanisme care ne influenteaza deciziile. O femeie lata in solduri e perceputa la nivel inconstient de catre barbati ca fiind irezistibila pentru ca astfel de solduri sunt ideale pentru nastere.

Aidoma, un barbat lat in umeri e perceput ca fiind mai masculin, mai puternic si mai potent. Aceasta supozitie nu a izvorat din neant si are si o baza biologica in spate. Concentratia de receptori androgeni din umeri si trapez este mai mare, iar testosteronul – principalul hormon barbatesc – se leaga cu acesti receptori, fiind ceea ce-l face pe barbat, ei bine, barbat.

Unde mai pui o sumedenie de alte beneficii ale aspectului fizic armonios, de la incredere de sine debordanta, vitalitate si energie de nedescris, pana la o sanatate per ansamblu imbunatatita, somn mai odihnitor si prestatii mai bune la pat.

Bun. Si-acum c-am stabilit ca aspectul fizic, intr-adevar, a contat, mai conteaza si va conta in continuare, hai sa vedem care e factorul nr. 1 care ti-l saboteaza.

Sabotorul principal al aspectului fizic

In batai de tobe si ropote de aplauze, vi le prezentam pe ele: credintele.

Ce crezi tu despre tine? Ce poveste iti spui? Ce gandesti? Ce asteptari ai? Toate acestea pot avea un impact urias asupra felului in care arati.

Pentru ca de-acolo porneste totul, de la mentalitate. Sigur, am auzit cu totii povestea cu alimentatia, antrenamentul, odihna etc. Doar ca, fara o mentalitate potrivita, nu te poti ingriji de ele. Cel putin, nu suficient de mult incat sa conteze si sa se reflecte in aspectul fizic pe care ti-l doresti.

Iar aici intervin si verisoarele primare ale credintelor, asteptarile. Fii atent ce lucruri fascinante se pot intampla in functie de ce asteptari avem.

Antrenament

De Efectul Placebo am auzit cu totii. Presupune folosirea unui medicament sau tratament inert, care nu face nimic, dar care, totusi, pare sa functioneze, intrucat cel caruia i se administreaza crede ca e legitim.

Si de steroizi cred c-am auzit cu totii. Sunt acele substante interzise cu care se dopeaza sportivii pentru a-si imbunatati considerabil performantele si aspectul fizic.

Cu aceste 2 preambuluri facute, hai sa aruncam o privire la un studiu foarte interesant [1]. In cadrul acestuia, sportivi experimentati care aveau deja ani de antrenamente in spate si o forta considerabila, au reusit sa isi creasca exercitiile de powerlifting (genuflexiuni, indreptari si impins cu bara) cu 45 kg per toate cele 3, in doar 4 saptamani.

Luand steroizi, nu? Nu. Doar crezand ca iau steroizi, cand, de fapt, luau pastile care nu faceau nimic.

Intr-un alt studiu [2], powerlifteri la nivel national au reusit sa creasca greutatile cu 10-12 kg in medie, pentru fiecare din cele 3 exercitii competitionale ale disciplinei. Ce e mai fascinant, e ca aceasta crestere a avut loc in decursul unei singure zile, cand li s-a spus ca au luat steroizi cu eliberare rapida. De fapt, ei bagau pastile de zahar cu nemiluita 🙂

Ce e si mai fascinant e ca, dupa 2 saptamani, jumatatea careia i s-a spus de „inselatorie” si-a pierdut imediat imbunatatirile de performanta, pe cand cealalta jumatate care credea inca in faptul ca a luat steroizi, si le-a mentinut. Fantastic, nu? 🙂

Alimentatie

lactate inimaE clar ca asteptarile si credintele pe care le avem au un rol mare asupra antrenamentelor pe care le efectuam, ceea ce ne impacteaza, mai departe, aspectul fizic. Dar oare au rol acestea si asupra felului in care ne alimentam?

Intr-un studiu la fel de ingenios ca cele anterioare [3], toti participantii au baut un milkshake de 380 calorii. Doar ca, miseii astia de cercetatori au pus etichete diferite pe milkshake-uri:

  • pe unul l-au catalogat drept delicios si indulgent, cu 620 calorii
  • pe celalalt l-au catalogat drept mai prietenos cu aspectul fizic, de doar 140 calorii

Dupa ce au baut milkshake-urile, cercetatorii au monitorizat nivelele de grelina ale participantilor si senzatia lor de satietate (grelina este hormonul asociat cu foamea – cu cat mai mare, cu atat mai flamand te simti.) Rezultatul? Cei care au crezut ca au baut un milkshake de 620 calorii au avut o scadere brusca a grelinei si au raportat simtindu-se plini si satisfacuti. Cei care au crezut ca au baut un milkshake de doar 140 calorii au avut nivele constante de grelina si au raportat simtindu-se mai flamanzi.

Desi au baut exact acelasi milkshake, au avut asteptari diferite de cum ii va afecta. Ca au raportat un nivel de foame diferit (o senzatie subiectiva) nu e foarte suprinzator. Dar ca au avut si nivele diferite de grelina, asta e deja ceva foarte interesant. Asteptarile nu doar ca au modificat factorii psihologici (foamea), dar si pe cei fiziologici (grelina)!

Gradul de disconfort

Asadar, credintele tale iti pot afecta performanta in sala si succesul cu planul alimentar. Ce mai pot face acestea e sa iti influenteze perceptia durerii.

febra muscularaIdeea demodata de ce inseamna durerea si gradul de disconfort la un muschi era strict legata de traumele musculare induse de antrenament:

  • daca bicepsul era nelezat, nu te durea
  • daca bicepsul era lezat de la antrenament intens, aveai febra musculara si te durea
  • daca te fortai prea mult si aveai o ruptura partiala, te durea mult
  • daca aveai o accidentare urata si ti-l rupeai de tot, te durea ingrozitor de rau

Intre timp, s-a descoperit ca durerea perceputa e un fenomen mult mai complicat de atat, nefiind doar unul local, in tesut. Pana la urma, durerea e o perceptie generata de creierul tau, dupa ce se iau in considerare mai multi factori. Sigur, unii din acestia tin chiar de tesutul insusi (prin prisma receptorilor nociceptivi), dar alti factori precum starea ta de spirit, situatia sociala sau asteptarile influenteaza si ei daca simti durere si cata durere simti.

Si ce legatura are durerea cu aspectul fizic? Pai are, pentru ca gradul de durere pe care esti dispusa sa-l tolerezi la antrenament influenteaza in mod direct cat de departe vei duce lucrurile, cat de intens te vei antrena si, automat, ce rezultate vei obtine.

Vointa

aspectul fizic si vointaNotiunea conform caruia vointa e o resursa limitata si trebuie sa avem grija cum o folosim e una populara. Daca te supara prietena ta cea mai buna si iti folosesti vointa ca sa nu-i dai vreo 2, iti va fi mai greu sa rezisti ciocolatei cand te intorci acasa. Sau?

Un studiu mai nou arata cum, in functie de ce credinte dezvoltam vis-a-vis de vointa de care dispunem, devenim mai mult sau mai putini capabili sa o manifestam [4].

In cadrul acestui studiu, cercetatorii au vrut sa verifice impactul zaharului asupra autocontrolului, intrucat exista notiunea populara ca manifestarea de autocontrol scade nivelul de glucoza din sange, ceea ce ne face mai vulnerabili in fata tentatiilor daca nu restauram nivelul, adica, daca nu mancam zahar.

Asadar, participantilor li s-a cerut sa indeplineasca o sarcina solicitanta, menita sa-i stoarca mental. Cei care credeau in teoria resurselor limitate – adica vointa secatuieste – au aratat nivele mai bune de autocontrol dupa ingerarea de zahar, pe cand la cei care priveau vointa ca pe o resursa din abundenta, consumul de zahar nu a avut niciun efect – au demonstrat nivele ridicate de autocontrol cu sau fara el.

Asa ca, data viitoare cand te surprinzi fara motivatie de a merge la antrenament, nu te intinde dupa cel mai apropiat dulce pe care-l ai in casa. Bineinteles, daca ai lejere la indemana, e chiar indicat sa le consumi inainte de ce va fi unul din cele mai bune antrenamente ale tale!

Dar iesi si mai bine daca iti cultivi o credinta de resurse din abundenta si incepi sa privesti vointa ca pe ceva nu atat de usor de secatuit, cu cele mai banale sarcini. Ai vointa destula, crede-ma, trebuie doar s-o invoci si s-o aplici.

Care-i concluzia?

Asteptarile si credintele pe care le ai pot avea un impact major in viata ta, inclusiv asupra aspectului fizic. Povestea pe care ti-o spui despre tine insati va ajunge sa-ti guverneze viata, indemnandu-te la actiune in acea directie.

Dar atentie! E important ca aceasta poveste sa fie una veridica, autentica. Sa crezi in ea. Daca e doar o incercare rasuflata de a-ti umfla ego-ul, ghici ce?! Nu va functiona! E ca si cum ai incerca sa umfli o roata cu o pompa stricata.

Nu spune nimeni ca e usor sa-ti schimbi mentalitatea, convingerile si asteptarile. Dar au facut-o multi, tu de ce n-ai putea-o face?

Concentreaza-te pe punctele tale forte, pe realizarile tale si pe succesul pe care l-ai avut deja. Devino constient de potentialul tau in baza acestora si iti vei trasa, usor-usor, traiectoria in viata. Apoi, nu iti ramane decat s-o urmezi implacabila si neobosita 🙂

Now go get it!

Leave us a comment

0