E sucraloza periculoasa? Cauzeaza acumulare de grasime?

Nutritie/Sanatate

E sucraloza periculoasa? Cauzeaza acumulare de grasime?

Cand aude de “indulcitori artificiali” sau “sucraloza”, lumea o ia la sanatoasa.

O fi oare chiar atat de rea situatia? Ar trebui sa te feresti cu orice pret de consumul de indulcitori si sucraloza? Ar trebui sa-ti faci de 3x cruce si sa scuipi de 6x in san cand ii vezi pe o eticheta? Sau ajung doar 3 matanii si-un Tatal Nostru?

E timpul sa clarificam putin situatia si sa facem putina lumina.

Ce sunt indulcitorii?

Dupa cum stii deja din articolul Adevarul despre indulcitori, toata smecheria cu indulcitorii astia e ca iti permit sa mananci chestii dulci si sa-ti satisfaci pofta de dulce cu putine calorii. Asta iti reduce sansele de a te ingrasa, de a deveni supraponderal si de a face tot felul de complicatii de sanatate,  de la diabet la boli cardiovasculare.

Exista 2 proprietati ale indulcitorilor care iti usureaza viata:

  1. Au calorii, dar sunt mult mai dulci decat zaharul – aspartamul se incadreaza in categoria asta. Desi are 4 Cal per gram, ca orice alt carbohidrat, e cam de 200 ori mai dulce decat sarmanul zahar, ceea ce inseamna ca e necesar in cantitati infime. Asta il face, practic, fara calorii.
  2. Nu sunt mai dulci decat zaharul, dar nu au calorii – cum e eritritolul, de exemplu. Desi are doar 70% din puterea de indulcire a zaharului, are doar 6% din caloriile acestuia (0.24 vs 4 per gram). De exemplu, ca sa obtii acelasi efect de indulcire ca la 7g de zahar, va trebui sa folosesti 10g de eritritol, doar ca, in loc sa consumi 7 x 4=28 Cal, vei consuma 10 x 0.24=2.4 Cal, adica o reducere cu 91.5%!

​Disclaimer legat de zahar

​Vreau sa fac o mica paranteza legata de zahar aici. Oricat de mult ne-ar placea sa gasim acel UNIC vinovat pentru toate relele de pe lume, el nu exista. Asa ca, scos din context, nici zaharul nu e dracu' gol.

Marea problema legata de zahar e omniprezenta lui in tot ce consumam. Faptul ca e ieftin, convenabil, ca il gasim peste tot - chiar si in locurile unde nu ne asteptam - si ca imbunatateste considerabil gustul mancarii ne face sa-l mancam in exces.

Aia e problema, nu zaharul in sine. Asa cum nu exista aliment minune care sa te blagosloveasca si sa te curate de toate pacatele, asa nu exista nici aliment otrava intre cele comestibile care sa-ti aduca sorocul.

Ce este sucraloza?

pachet cu pliculete de sucraloza

Sucraloza e doar o molecula modificata de zahar. A fost descoperita in 1976 de… ai ghicit, cercetatorii britanici! Forma cea mai cunoscuta in care se gaseste pe piata e in indulcitorul super popular in SUA, Splenda.

Versatilitatea sucralozei izvoraste din faptul ca pune laolalta ambele beneficii de mai sus. Nu numai ca nu are calorii, dar este si de 600 ori mai dulce decat neputinciosul zahar.

​Cum se face sucraloza - pentru science geeks

Sucraloza e considerata sigura pentru consum uman si aprobata de cele mai mari organizatii de reglementare a alimentelor din lume: FDA, Organizatia Mondiala de Sanatate, FSANZ sau Asociatia Canadiana pentru Diabet. Aceasta din urma recomanda 9mg/kg/zi de sucraloza.

Tinand cont ca o doza de cola dietetica indulcita cu sucraloza contine 40mg de indulcitor, asta inseamna ca o persoana de 80kg poate consuma in siguranta 18 doze de cola zilnic pentru tot restul vietii.

Limita asta aberanta e inca sigura. Si sa fim seriosi, nimeni nu se va apropia de ea. Deci sansele ca tu sa consumi atat de multa sucraloza incat sa-ti devina nociva sunt cam la fel de mari ca Viorica Dancila sa primeasca premiul Nobel pentru limba si literatura romana.

Sucraloza si studiile stiintifice

Marea controversa in jurul sucralozei a aparut dupa un studiu din 2008 care sustinea ca indulcitorul distruge flora intestinala la sobolani.

Studiul a fost pus sub lupa 1 an mai tarziu de un grup de experti al caror raport a concluzionat ca este:

… neriguros din punct de vedere stiintific si deficient in cateva domenii critice care impiedica o interpretare de nadejde a rezultatelor studiului.



ia cu lingura sucralozaBa mai mult, s-a dovedit ulterior ca studiul controversat, provenit de la Universitatea Duke din Durham, Carolina de Nord, a fost finantat de Asociatia pentru Zahar, grupul care face lobby la industria de zahar, competitor atroce pentru compania ce produce Splenda, indulcitorul mega popular bazat pe sucraloza.

Intr-o metaanaliza pentru determinarea asocierii dintre bauturile indulcite cu zahar sau cu indulcitori artificiali si diabet de tip 2 [1], pare sa se fi gasit, la prima vedere, o conexiune intre acestea. In cazul indulcitorilor, intrucat vorbim de studii de cohorta (si nu de studii controlate si randomizate), poate fi cazul, dupa cum concluzioneaza si autorii studiului, in care obezitatea sau supraponderalitatea au condus la consumul de indulcitori artificiali sau ca indivizi pe o traiectorie de luare in greutate au inceput sa consume indulcitori.

Asadar, asocierea gasita poate fi rezultatul unei cauzalitati inverse: obezitatea a condus la consum de indulcitori si nu consumul de indulcitori a condus la obezitate.

Maximul de sucraloza pe care il foloseste corpul tau din cat ingerezi tu e 8.1%.

In afara de aceste studii izolate, alte cateva zeci si sute au fost facute pe indulcitori si sucraloza, care arata ca:

  1. “Potentialul risc ca indulcitorii artificiali sa contribuie la dezvoltarea de cancer pare sa fie neglijabil.” [2]
  2. “In masculi si femele canine, nu s-au observat efecte secundare asociate cu consumul de sucraloza, in urma unei administrari de 90, 300 si, respectiv, 900mg/kg/zi, pentru 12 luni.” [3]
  3. “Dovezile colective sprijina concluzia ca acest ingredient, sucraloza, e sigur pentru utilizarea in alimente.” [4]

Si daca inca ti-e teama ca poate consumi prea multa sucraloza, tine minte ca absorbi doar 11-27%, din care metabolizezi doar 20-30%, restul fiind eliminata de rinichi. Asadar, maximul de sucraloza pe care il foloseste corpul tau din cat ingerezi tu e… 8.1%.

Sucraloza si “naturaletea”

Un alt motiv pentru care sucraloza e controversata e pentru ca nu e naturala. Cumva, s-a format o credinta populara ca tot ce e natural e automat mai bun.

Doar ca aceasta credinta populara e complet eronata. Arsenicul e natural, inseamna ca e “mai bun”? Nu, e toxic de rupe. Cumarina, efedra sau obligeana au fost interzise pentru consum de catre FDA, intrucat sunt toxice. Dar hei, sunt naturale, deci FDA probabil vorbeste prostii.

In mod ironic, unii aditivi alimentari artificiali ajung sa fie chiar mai siguri decat cei naturali, pentru ca e nevoie de o sumedenie de teste foarte stricte pentru a putea fi aprobati pentru folosire.

De exemplu, multi dintre acesti indulcitori artificiali de pe piata au fost supusi la cel putin 100 de teste inainte sa fie aprobati pentru larg consum. Acestea au verificat lucruri de la cum sunt absorbiti si metabolizati de corp, pana la probabilitatea de a cauza cancer si efectele asupra sistemului reproductiv.

Care-i concluzia?

Sucraloza se gaseste in nenumarate alimente, de la lactate, cereale sau budinci, pana la inghetate, bauturi sau prajituri dietetice. Suplimentele alimentare precum pudrele proteice sunt si ele indulcite preponderent cu sucraloza.

Ca si cu orice altceva, exista o limita de cata sucraloza poti consuma pe zi. Ca sa depasesti limita asta, ar trebui sa bei peste 18 doze de suc dietetic. Daca n-ai pierdut vreun pariu, sansele sa faci asta sunt microscopice.

In definitiv, sucraloza e considerata a fi sigura pentru consum uman de cele mai importante agentii de reglementare a alimentelor din lume. Nu e vreun aliment minune care sa-ti curme toate problemele si sa te faca suplu si sanatos. Dar consumata cu cap, categoric te poate ajuta sa-ti satisfaci pofta de dulce cu risc redus de ingrasare.

​Gata!!! Teoretic, esti mai informat ca ... din populatie acum legat de ​sucraloza. Fa quizul sa vezi daca e chiar asa.

Leave us a comment

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.