Adevarul despre indulcitori: ii poti consuma in siguranta?

Nutritie/Sanatate

Adevarul despre indulcitori: ii poti consuma in siguranta?

Hai c-am ajuns la un alt subiect controversat: indulcitori. Dar cine nu adora o controversa buna, nu?

In functie de unde citesti, fie poti sa-i consumi in siguranta, fie iti vor cadea degetele incepand de maine daca folosesti indulcitori. Iar dupa prima saptamana, probabil iti vei pierde si sfarcurile.

Lasand gluma la o parte, acesti indulcitori au devenit din ce in ce mai prezenti in vietile si alimentatiile noastre si ar fi bine sa fim informati cand vine vorba de ei.

Pentru ce sunt buni acesti indulcitori?

Toata tevatura asta care se creeaza in jurul lor e legata de faptul ca nu au sau au mai putine calorii. Asadar, te pot ajuta la:

  1. Controlul greutatii corporale – marele avantaj al indulcitorilor e ca nu au aproape deloc calorii, spre deosebire de zahar, care are 4 Cal per gram. Tinand cont ca o lingurita de zahar are cam 4 g, iar cola-ul ala la jumate pe care tocmai l-ai baut are ceva peste 13 lingurite de zahar, fa tu calculele cate calorii foooarte utile ai bagat in tine.
  2. Diabet – intrucat nu sunt carbohidrati, indulcitorii nu declanseaza secretia de insulina, deci pot fi potriviti daca esti diabetic. Dar cel mai bine e sa discuti intotdeauna cu doctorul tau inainte sa te aventurezi pe cont propriu sa bagi indulcitori cu sacul in tine.

Si-acum c-ai aflat secretul de cum sa iti pastrezi o greutate corporala optima si cum sa mananci dulce daca ai diabet, poti zambi cu gura pana la urechi. Iar daca ai inlocuit zaharul cu indulcitori, ai cu atat mai multe motive sa zambesti.

Stii de ce? Pentru ca un alt beneficiu al indulcitorilor este ca nu-ti cauzeaza carii. Vezi ca asta nu te absolva de la spalatul pe dinti de 2 ori pe zi. Desi, mno, ai zice ca unii oameni mananca indulcitori cu polonicul, cand auzi ca se spala la cateva zile.

Alte beneficii mai putin cunoscute si specifice anumitor indulcitori particulari le tratam mai jos, la fiecare in parte.

Tipurile de indulcitori

Aici exista multe interpretari si confuzii referitoare la terminologie. Citeste in continuare sa intelegi ce vreau sa spun.

In mod normal, exista 2 tipuri mari si late de indulcitori: naturali si artificiali. Exact ca in sala.

Paralela poate continua, in aceea ca a doua categorie de indulcitori, cei artificiali, sunt obtinuti in laborator. Se poate spune ca si culturistii profesionisti tot in laborator sunt obtinuti si ca sunt experimente chimice umblatoare.

Dar hai sa luam stevia. E extrasa din planta numita Stevia rebaudiana. Dar extractul de stevia pe care ajungi tu sa-l folosesti ca indulcitor, e tot procesat, ca nu folosesti frunzele propriu-zise. Atunci, unde il bagam, la naturale sau artificiale?

Fa-mi pe plac in continuare si ia in considerare sucraloza. Asta-i derivata chiar din molecula de zahar, prin cateva procese chimice ingenioase. Deci nu e complet sintetizat in laborator (cum e aspartamul, de exemplu). Aceeasi intrebare apare: natural sau artificial?

Avand in vedere confuzia si vastele interpretari cand vine vorba de clasificare, in articolul asta ii vom lua pe domnii indulcitori cei mai populari si-i vom analiza doar din perspectiva faptului ca sunt, la urma urmei, inlocuitori pentru zahar.

1. Stevia

stevia indulcitoriStevia e unul din cei mai populari indulcitori cu calorii putine. Dupa cum am spus si mai sus, e extras din planta Stevia rebaudiana, cultivata in America de Sud de hă-hă … secole, atat in scop medicinal, cat si pentru proprietatile ei dulci.

Care proprietati sunt conferite de asa-numitele stevioglicozide, in special de steviozida si rebaudioza A. Astea o fac cam de 200-300 ori mai dulce decat zaharul.

Pe langa beneficiile generale de mai sus, planta in sine contine steroli si antioxidanti, printre care si kemferol. Studiile au aratat ca acesta poate reduce riscul de cancer pancreatic, mai ales pentru fumatori, cu pana la 23%!

Ba mai mult, s-a descoperit ca anumite glicozide din extractul de Stevia pot dilata vasele sangvine, deci consumul de Stevia poate scadea tensiunea arteriala.

Concluzie: stevia e unul din cei mai siguri indulcitori cu calorii putine, cu beneficii pentru controlul greutatii corporale, diabetici, preventia unor tipuri de cancer si mentinerea tensiunii arteriale in parametri optimi.

2. Xylitol

xylitol indulcitoriExtras din coceanul de porumb sau scoarta unor copaci, xylitolul este un alcool natural al zaharului (poliol), mai fiind numit si zahar din mesteacan finlandez.

Spre deosebire de zahar care are, dupa cum am zis si mai sus, 4 Cal per gram, xylitolul are doar 2.4 Cal per gram, adica cu 40% mai putin. La nivel de dulceata, cele 2 sunt similare.

In plus, avand in vedere ca e un poliol si are un indice glicemic de doar 7 (zaharul are 65), xylitolul are efecte neglijabile asupra secretiei de insulina, mentinand glicemia constanta.

De asemenea, s-a descoperit ca xylitolul poate imbunatati absorbtia de calciu, lucru bun atat pentru dintii tai, cat si pentru prevenirea osteoporozei.

Ca si efecte secundare, cel mai frecvent raportate se refera la probleme digestive: balonare, flatulenta si diaree. Daca o iei treptat, totusi, cu consumul de xylitol si-i dai corpului tau sansa sa se adapteze, vei fi in regula.

Si inca o chestie foarte importanta: e extrem de toxic pentru caini! Daca detii unul, ar fi bine sa te reorientezi catre alti indulcitori sau sa fii foarte atent, intrucat le poate fi fatal in doze foarte mici.

Concluzie: xylitolul e un alcool natural al zaharului, cu 40% mai putine calorii decat acesta, dar cu un nivel similar de dulceata. Indicele glicemic foarte mic il fac adecvat pentru diabetici. Adauga-l treptat in alimentatia ta, pentru a evita efectele secundare legate de probleme digestive, si asigura-te ca-l tii departe de cainele tau.

3. Eritritol

eritritol indulcitoriUn alt poliol, care apare in mod natural in fructe precum pere, pepene sau struguri. Pentru consum industrial, se obtine printr-un proces de fermentare a porumbului.

Eritritolul se lauda cu un indice glicemic si mai mic, de doar 1! Desi contine doar 6% din caloriile zaharului (0.24 vs 4 per gram), are 70% din dulceata acestuia.

Problema cu acesti polioli e ca nu sunt absorbiti in intregime de corp, motiv pentru care pot cauza probleme digestive (cum ai vazut la xylitol). Dar eritritolul pare sa stea bine si la capitolul asta, intrucat e absorbit in sange si eliminat prin urina, in loc sa mai treaca prin colon.

Concluzia: eritritolul e si el un alcool natural al zaharului, cu doar 6% din caloriile acestuia si 70% din dulceata lui. E unul din cei mai tolerati si blanzi polioli cand vine vorba de digestie.

4. Aspartam

aspartam indulcitoriIntram pe teren usor minat, asa ca pune-ti bocancii in picioare si hai sa purcedem la drum, cu atentie.

Aspartamul este un indulcitor artificial, facut din doi aminoacizi (acid aspartic si fenilalanina) si metanol. Si tine minte acest ultim „ingredient”.

Desi are, teoretic, 4 Cal per gram, intrucat este de cam 200 ori mai dulce decat zaharul, este nevoie de el doar in cantitati infime, asa ca e trecut la categoria indulcitorilor fara calorii.

Marea dezbatere in jurul aspartamului are legatura cu metabolizarea acestuia. Dupa ce l-ai ingerat, se transforma in componente sale, pe care le-ai vazut mai sus.

Primii 2 sunt aminoacizi si ii poti consuma in maxima siguranta, ba chiar iti fac bine. Controversele apar din cauza metanolului, un alcool care, consumat in cantitati mari, devine toxic.

Ce inseamna cantitati mari? Un litru de suc indulcit cu aspartam contine cam 55 mg de metanol, iar corpul poate tolera in jur de 2000 mg. Daca nu bei ceva peste 36 litri de suc pe zi, ar trebui sa fii in regula in privinta asta. La urma urmei, sucurile de fructe pot contine mai mult metanol decat sucurile cu aspartam.

Concluzie: desi are o reputatie cel putin indoielnica, aspartamul nu e chiar atat diavolesc precum il catalogheaza unii. O simpla cautare pe google iti poate trimite cateva mii de fiori pe sira spinarii si sa te faca sa-l treci la categoria alimentelor „nici in ruptul capului”, dar multe din afirmatiile respective sunt doar praf in ochi, scoase din context si preponderent neconfirmate de studii stiintifice.

5. Sucraloza

sucraloza indulcitoriUn alt prieten artificial de-al nostru atunci cand incercam sa evitam zaharul, sucraloza e chiar derivata din acesta.

Nici gagiu’ asta (sau gagica?) nu are calorii, deci se pliaza perfect pe incercarile noastre disperate de a ne pastra silueta intacta si corpul de strand, ca tot e sezonul.

E cel mai dulce indulcitor artificial dintre cei populari, de 600 ori mai puternic decat neputinciosul zahar. Drept urmare, cantitatile necesare pentru a indulci cu sucraloza sunt, din nou, infime.

Nici sucraloza nu face exceptie cand vine vorba de demonizare si controverse. Unele studii au aratat ca poate reduce numarul de bacterii bune din tractul digestiv. In alte studii, s-a descoperit ca sucraloza poate sa declanseze, de fapt, secretia de insulina si sa influenteze glicemia.

Totusi, aceste studii au fost facute pe animale, si nu pe oameni, deci cercetatorii britanici ar face bine sa mai puna osul la treaba si sa exploreze mai bine partea asta pana sa tragem concluzii. Ce e cert e ca sucraloza a fost aprobata pentru consum uman si e pe piata de aproape 20 de ani, timp in care n-am auzit pe nimeni sa i se despice buricul de la ea. Ce-am auzit, in schimb, e ca oameni sa moara de la consum excesiv de zahar.

Dimpotriva, studii pe oameni au aratat chiar efecte metabolice benefice ale sucralozei in prezenta carbohidratilor, intrucat creste un hormon numit GLP-1 care ajuta la reglarea glicemiei.

Concluzie: daca ai nevoie de un indulcitor cu care sa inlocuiesti zaharul, poti apela cu incredere la sucraloza. E de 600 ori mai dulce decat zaharul, deci o vei consuma la nivel de cateva mg. Atata timp cat nu abuzezi de ea (ca orice alt indulcitor de pe lista asta, de altfel), ceea ce, fie vorba intre noi, nu prea ai cum, vei fi in regula.

Care-i concluzia?

Dupa cum spune si doctorul Jacob Wilson, una din cele mai respectate autoritati din domeniul nutritiei sportive si performantei sportive, poti consuma indulcitori in siguranta. Ca sunt in bauturile pe care le bei cu atata nesat, ca sunt in guma pe care o mesteci sau in pudra ta proteica preferata, n-o sa ti se intample nimic.

Treaba e ca indulcitorii astia au fost pusi sub lupa de-a lungul vremii si oamenii incearca sa atraga atentia prin subiecte socante. Daca nu scrii ceva strigator la cer, sunt sanse mai mici sa capteze atentia cuiva, nu?

Nu spun ca indulcitorii sunt elixirul vietii si daca-i consumi vei incepe sa levitezi si toate problemele tale se vor termina. Tot ce incerc sa-ti aduc la cunostinta e ca beneficiile lor sunt rar prezentate in mass-media pentru ca nu au factorul ala de „Soc! Ramai prost!” si nu atrag click-uri.

Dar stiinta nu minte si studiile au demonstrat in repetate randuri ca, daca se respecta indicatiile, indulcitorii sunt un aliat de nadejde in lupta impotriva adevaratului inamic – zaharul – ce conduce cu 150km/h la boli de inima.

Si stii cam cati oameni mor de boli de inima anual? Pai cam 17.3 milioane.

Tu ce parere ai despre indulcitori? Pe care ii consumi, pe care ii eviti si de ce? Spune-ne si noua in comentarii!

​Gata!!! Teoretic, esti mai informat ca ... din populatie acum legat de ​indulcitori.

Leave us a comment

0