Batoane proteice sau prajituri proteice?

Nutritie/Sanatate

Batoane proteice sau prajituri proteice?

O intrebare cu iz shakesperian. Daca Shakespeare ne-ar fi contemporan si ar fi un impatimit fitness, care sa consume batoane proteice si prajituri proteice, probabil Hamlet s-ar numi Helcometru si ar spune:

Batoane proteice sau prajituri proteice? Aceasta-i intrebarea.

Dar cum nu e, nu ne ramane decat sa ne intrebam noi insine. Iar mai jos vei afla raspunsurile: care sunt beneficiile amandurora si cum se compara batoanele proteice cu prajiturile proteice.

Cert e ca ambele, alaturi de shake-urile proteice, sunt modalitati excelente de a-ti spori aportul proteic. Si dupa cum ai vazut din alte articole de calitate despre proteine de pe blog-ul nostru, acestea sunt esentiale pentru buna functionare si dezvoltare a organismului tau.

Batoane proteice

baton proteic

Batoanele proteice sunt grozave si au evoluat enorm de mult in ultimul deceniu. Daca acum 8 ani cand ma apucam de sala aveai de ales intre unul cu gust de carton si textura de creta sau unul cu continut de zahar cat o ciocolata, acum avem o tona de optiuni.

Avantajele batoanelor proteice

La nivel de macronutrienti, batoanele proteice sunt in regula. Au relativ putine calorii, cu un continut ridicat de proteine si fibre, fapt pentru care sunt foarte satioase si iti potolesc foamea de indata.

De asemenea, continutul de zahar este unul redus. Dar asta e atat un avantaj, cat si un dezavantaj, dupa cum ai sa vezi imediat.

Aromele sunt grozave. Desi contin foarte putin spre mai deloc zahar – ma refer la brand-urile de calitate, precum Quest -, un baton proteic reuseste sa te „prosteasca” ca mananci ceva dulce foarte satisfacator.

Dar arma lor principala e de departe comoditatea. Sunt mici, ambalate, usor de transportat si de depozitat, cu riscuri minime de a se strica. Sa iti curga prin geanta de sala si sa-ti faca o vraiste acolo? Nu au cum.

Dezavantajele batoanelor proteice

Totusi, cum exista 2 fatete ale aceleiasi monede, asa e si cazul unora dintre avantaje.

De exemplu, continutul redus de zahar si de calorii se datoreaza folosirii de polioli, adica alcooli naturali ai zaharului. Consumul excesiv de astfel de indulcitori e raportat a provoca probleme precum balonare, flatulenta sau diaree [1, 2, 3].

Cum un baton poate contine pana la 6-7 g de polioli, daca alimentatia ta se bazeaza prea mult pe aceste batoane proteice, poti ajunge sa manifesti astfel de simptome, cu atat mai mult cu cat daca te lupti cu sindromul de intestin iritabil.

Un alt inconvenient e ca batoanele proteice contin, in medie, cam 11-12 g de grasimi la 100 g, ceea ce nu e tocmai putin si nu pot fi incadrate la categoria low-fat. Deci, daca urmezi o dieta low-fat, s-ar putea ca batoanele proteice sa nu fie pentru tine.

Iar din punctul meu de vedere, cel mai mare minus al unui baton proteic e ca trebuie sa reziste pe raft 3 ani. Pentru asta, are nevoie de cam 3 randuri de ingrediente si iti trebuie minim 3 doctorate in chimie alimentara sa intelegi ce mananci.

Prajituri proteice

prajituri proteice

Pana sa apara The Fit Baker, cand spuneai prajituri proteice, nu se intelegea mare lucru pentru ca nici macar nu existau oficial pe piata din Romania. Ca se mai aventurau 2-3 viteji sa isi faca pentru ei acasa, e altceva, dar un loc legitim de unde sa le poti cumpara nu exista.

Ne mandrim ca suntem pionierii in coacerea cu pudra proteica! Nu s-a mai facut pana acum pentru ca e al naibii de dificil, dar suntem ferm convinsi ca ne vor urma si altii in calea pe care usor-usor o batatorim si asta nu poate decat sa ne bucure. E timpul ca romanii sa aiba optiuni de dulciuri sanatoase si hranitoare!

Avantajele prajiturilor proteice

Prajiturile proteice sunt alternativa proaspata mai sanatoasa si mai „curata” din punct de vedere al ingredientelor a batoanelor proteice.

Spre deosebire de batoanele proteice care au termen de valabilitate foarte mare, prajiturile proteice nu au tot felul de conservanti, deci nu rezista decat cateva zile. Testele noastre de laborator arata intre 10 si 13 zile pentru sortimentele ce contin ingrediente perisabile precum ou sau iaurt grecesc. Pentru cele necoapte, termenul de valabilitate e cel al ingredientelor continute.

Cand vine vorba de arome si forme, se pot obtine prajituri proteice foarte variate, menite pentru diferite circumstante si avand diferite utilizari. Unele, sunt mai potrivite pentru gustarea de seara. Altele, pentru micul dejun, alaturi de cafeaua favorita. Iar altele, dupa antrenament, pentru o recuperare mai buna, in loc de un banal shake.

Si ca tot am mentionat shake-urile proteice, prajiturile proteice sunt o alternativa mult mai completa si a acestora. Pe langa proteine, iti ofera si carbohidrati cu absorbtie lenta pentru energie sustinuta, fibre pentru buna functionare a florei intestinale si a sistemului digestiv, o doza potrivita de grasimi esentiale, precum si vitamine, minerale si antioxidanti.

Marele avantaj al acestor prajituri proteice e acela ca le poti manca recurent.

Sa fim sinceri, nu poti trai cu tort zilnic. Mai devreme sau mai tarziu, o astfel de abordare te va ajunge din urma si va avea consecinte dintre cele mai nefaste pentru tine. Deci, spre deosebire de prajiturile obisnuite, pe care le consumi mai degraba sporadic, la o ocazie speciala, cu prajituri proteice te poti delecta zilnic. Si nu numai ca poti, ci chiar e indicat s-o faci!

Pentru ca, dupa cum am spus, poti consuma astfel de prajituri proteice hranitoare inainte de antrenament, dupa antrenament, ca gustare de seara, la micul dejun, pe drum, ca gustare intre mese, ca desert si in multe alte prilejuri si circumstante.

Dezvantajele prajiturilor proteice

Principalul dezavantaj e acela ca expira relativ repede. Fiind produse proaspete, evident ca aceste prajituri proteice nu rezista 3 ani ca un baton proteic. Totusi, sunt mai rezistente si mai robuste ca prajiturile obisnuite care au termen de valabilitate de doar 2-4 zile.

Un alt minus pentru unii oameni e ca nu sunt extrem de dulci. Nici nu au de unde, neavand zahar. Daca se urmareste obtinerea unui produs sanatos si nutritiv, dulceata din prajituri proteice e data, in principal, de fructe si de pudra proteica cu aroma, desi aceasta isi pierde din potenta dupa coacere. In rest, noi folosim cantitati mici de nectar de cocos si sirop de agave pentru un boost de dulceata.

Acest aparent dezavantaj se dovedeste a fi un atu in multe cazuri. Multi clienti ne spun ca adora produsele noastre tocmai pentru ca nu sunt foarte dulci. Dimpotriva, feedback-ul pe care il primim e ca au o aroma placuta, naturala si ca le confera o senzatie agreabila de satietate: nu cad greu la stomac si nu baloneaza.

Batoane proteice

Avantaje

- foarte la indemana

- continut ridicat de proteine si fibre

- putine calorii

- continut redus de zahar

- inlocuitor de masa

Dezavantaje

- multi conservanti si aditivi

- continut ridicat de polioli

- continut relativ ridicat de grasimi

​Prajituri proteice

Avantaje

​- proaspete

- foarte putine calorii

- fara conservanti si aditivi

- multe arome si forme

- multe variante si utilizari

- foarte satioase

- mai complete ca profil de macro si micronutrienti

Dezavantaje

​- termen de valabilitate mai mic

- nu extrem de dulci

Care-i concluzia?

Atat batoanele proteice, cat si shake-urile, sunt deja metode consacrate de a-ti mari aportul proteic. Sunt veteranii de pe scara blocului.

In schimb, prajiturile proteice sunt copilul nou, care abia s-a mutat in bloc si pe care cei vechi il urasc pentru ca are factorul inedit, e mai cool si il plac mai bine fetele.

La urma urmei, toate sunt unelte care, folosite corespunzator, iti pot asigura succesul in drumul tau catre un stil de viata sanatos, un aspect armonios si o energie debordanta.

Leave us a comment

0